Rein Mulder Van Gogh schilderwedstrijd Breda’s Museum

REIN MULDER VAN GOGH SCHILDERWEDSTRIJD BREDA’S MUSEUM.

Rein Mulder 4 de plaats inspiratie wedstrijd.
Van Gogh inspiratie wedstrijd Breda’s Museum, over duizend inzendingen.
De vak jury bestaat uit Marianne Kraster van Royal Talens, Van Gogh-specialisten Teio Meedendop , Rebecca Nelemans, Ron Dirven, Frank van den Eijnden en Raoul Locht.

De Brabantse stad Breda heeft een rijke geschiedenis. In het Breda’s Museum zie je de kunst- en cultuurgeschiedenis van Breda en omgeving én die van het Bisdom Breda. Het museum bestaat uit vier locaties. De hoofdlocatie is de voormalige Chassékazerne. In dit stijlvolle oude pand, gebouwd in 1899, sliepen vroeger de soldaten, maar is tegenwoordig een indrukwekkende collectie te bekijken. Je ziet hier schilderijen, religieuze voorwerpen, historische stukken, keramiek, oud speelgoed, textiel en foto’s. Het museum heeft een hele grote collectie en verspreid over de vier locaties van het museum ontdek je steeds een stukje meer van Breda. De andere locaties zijn in de Grote Kerk van Breda, aan het Begijnhof en de Buitenpost Holland Casino. Het Begijnhof Museum laat de leefwereld van de begijnen zien en in de Grote Kerk bekijk je de oorspronkelijke collectie devote kunst. Behalve de kunst uit vroeger tijden zijn er in het Breda’s Museum ook tentoonstellingen van hedendaagse kunst en fotografie. Zo is er het tweejaarlijks festival Breda Photo, waarvan het Breda’s Museum het middelpunt vormt. Voor de kinderen is het Breda’s Museum ook een leuk dagje uit. Er zijn verschillende kindertentoonstellingen, met thema’s als de Tachtigjarige Oorlog en de Beeldenstorm. Zo steken ze ook nog wat op van een dagje uit.

DSC00277Van GoghDSC00094DSC00229 (1)Sfeerbeeld presentatie avond

 

Winaar Van Gogh Schilderwedstrijd

Winaar Van Gogh Schilderwedstrijd

 

 

Sa-KTyBk_400x400WP_20160313_18_15_33_Pro-minIMG_3442WP_20160313_18_16_06_Pro-min

Rein Mulder 4 prijs in publiek stemmen, Juryrapporten 15 finalisten/prijswinnaars van de Van Gogh schilder wedstrijd.

De jury bestaat uit Marianne Kraster van Royal Talens, Van Gogh-specialisten Teio Meedendop , Rebecca Nelemans, Ron Dirven, Frank van den Eijnden en Raoul Locht.Van 20 november 2015 tot en met 24 januari 2016 pronken de 125 beste inzendingen van de Van Gogh schilder wedstrijd in het Breda’s Museum. De officiële opening is 19 november voor de 125 genomineerde kunstenaars. Tot en met 31 augustus konden kunstenaars zich laten inspireren door Vincent van Gogh, zijn leven, zijn werk en/of zijn tijd en maximaal 4 schilderijen inzenden voor deelname. In de maanden september en oktober beoordeelden zowel het publiek als de vakjury alle inzendingen. Hieruit kwamen 125 genomineerden voort die allemaal geëxposeerd worden in het Breda’s Museum. Daarnaast bepalen jury en publiek ook een top 15 waaruit de prijswinnaars voortkomen. Die worden op 19 november in het Breda’s Museum bekend gemaakt.

1: Anutosh’ werk zonder titel toont een goed geschilderde boom in een nachtelijk landschap. Hij deelt daarmee de liefde voor de bomen en de nocturne van Van Gogh. Maar de boom vertoont ook compositorisch sterke overeenkomsten met het beroemde schilderijtje van de bloeiende amandelbloesem dat Vincent maakte bij de geboorte van Theo’s zoon. Het werk is sterk, zowel compositorisch en technisch als in zijn kleurstelling. Met een overtuigend en krachtig beeld op groot formaat en bijzondere experimenten met materiaal die ook door Vincent niet geschuwd werden. Het werk is geschilderd met Van Gogh in de aderen zonder Van Gogh na te schilderen.

2: Vloed van Dirk d’Hoins. Deze kunstenaar heeft misschien wel het best gekeken naar de techniek van Vincent en die ook begrepen. Met de witte onderschildering in reliëf, waarover heen de compositie van de korenvelden van Vincent zeer tekenachtig is aangebracht. De tekenachtigheid is zeer eigen en heeft op allerlei manieren een relatie met het werk van Van Gogh.

3: Hannie van Wanrooij’s If Vincent was still here… scoorde hoog bij de jury vanwege de eigentijdse interpretatie met het merchandise-overhemd, en de starrynight-tatoo. Een heuse Vincent –the-selfkicker. Geschilderd met een vette satirische knipoog naar verschillende stijlkenmerken van Van Gogh, een mooie kop, goeie argwanende blik en toch een duidelijk eigen handschrift.

4: Het aardappeletertje van Anouk Slegers is een vreemde eend in de bijt. En wordt daarmee door de jury als een verademing ervaren in het geheel van inzendingen. Het is een bijzonder werk met een sterke eigenheid die schatplichtig is aan de 17e eeuwse schilderkunst. Vincent’s aardappel wordt hier vormgegeven als de proeve van bekwaamheid die een geschilde citroen in de gouden eeuw was. Veel aandacht voor textuur. Maar: behalve het grapje met de frietzak en de aardappel heeft het werk inhoudelijk en stilistisch toch te weinig te maken met Van Gogh.

5: Hens Runhaar’s Vervallen schuur in veld met maïsstoppels, scoorde goed op de digitale stemming. De aandacht waarmee het stoppelveld in de voorgrond mooi scherp vorm krijgt in de vette grond in een subtiel spel met de voren en het blauwe water. Die scherpte en het feit dat het geheel tegelijkertijd toch plat blijft, oogst veel bewondering bij de jury. De schuur is prachtig dramatisch weggezakt. Echter: bij het bekijken van het echte doek, doen de bomen en de lucht, die wat braaf en obligaat geschilderd zijn, afbreuk aan de kracht van het geheel.

6: Bare tree with shade van Sanneke Griepink is mooi van kleur en schildertechniek. De jury vind het gewaagd dat de maker een compositie met boomwortels, een thema dat we kennen van Vincents laatste doeken, in staand formaat heeft aangepakt. Maar daarmee wringt er ook iets in de compositie, de schaduw van de bladeren (Bare tree?) en de boomwortels blijven teveel afzonderlijke delen in het werk. Het kleurpalet is mooi en consequent toegepast. De blauw- en paarstinten komen dicht bij het oorspronkelijke werk van Van Gogh zoals we dat recentelijk uit onderzoek kennen. Want de paarstinten zijn in de schilderijen van Vincent nogal teruggelopen.

De Brabantse stad Breda heeft een rijke geschiedenis. In het Breda’s Museum zie je de kunst- en cultuurgeschiedenis van Breda en omgeving én die van het Bisdom Breda. Het museum bestaat uit vier locaties. De hoofdlocatie is de voormalige Chassékazerne. In dit stijlvolle oude pand, gebouwd in 1899, sliepen vroeger de soldaten, maar is tegenwoordig een indrukwekkende collectie te bekijken. Je ziet hier schilderijen, religieuze voorwerpen, historische stukken, keramiek, oud speelgoed, textiel en foto’s. Het museum heeft een hele grote collectie en verspreid over de vier locaties van het museum ontdek je steeds een stukje meer van Breda. De andere locaties zijn in de Grote Kerk van Breda, aan het Begijnhof en de Buitenpost Holland Casino. Het Begijnhof Museum laat de leefwereld van de begijnen zien en in de Grote Kerk bekijk je de oorspronkelijke collectie devote kunst. Behalve de kunst uit vroeger tijden zijn er in het Breda’s Museum ook tentoonstellingen van hedendaagse kunst en fotografie. Zo is er het tweejaarlijks festival Breda Photo, waarvan het Breda’s Museum het middelpunt vormt. Voor de kinderen is het Breda’s Museum ook een leuk dagje uit. Er zijn verschillende kindertentoonstellingen, met thema’s als de Tachtigjarige Oorlog en de Beeldenstorm. Zo steken ze ook nog wat op van een dagje uit!

 

Breda’s Museum

 

Eén reactie

  1. Mijn mooiste beoordeling van mijn werk 4 plaatst in publiek stemmen, Van Gogh schilder wedstrijd, daarbij leuke prijzen gehad een pallet, en een plaats in Breda’s Museum 2 maanden heeft mijn doek er gehangen. Ben nog nooit zo trots geweest op mezelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *